:: Pengalaman Bersalin pertama Kali buat aku Serik nak beranak lagi ::

December 25, 2011

mungkin entry kali ini, akan menakutkan semua perempuan yang bakal melahirkan tak lama lagi... ini pengalaman aku.. huuhuuu.. sesungguhnyer, sakit bersalin itu maha hebat... rasa sakit tue akan membuatkan ko orang tak mo lagi beranak... cayo la! 

aku masuk bilik saringan pukul 11 mlm.. doktor buat check-up dia ckp, jln dah bukak 4cm.. so aku dimasukkan ke bilik bersalin.. mase tue perut mengeras dengan kerap. time dia mengeras tue yang sakit.. makin kerap mengeras, makin kerap sakit.. makin kerap sakit. makin tak tentu arah la aku nie.. serius aku cakap, memang aku nangis! hahaaa.. *gelak la ko orang* mase tue aku teringat kat officemate aku nie, dia cerita cakap ngan aku, bersalin tue tak sakit.. tapi dalam hati aku cakap, kenapa aku rasa sakit.. Huh! mcm nak tampo aje budak officemate aku tue....

Doktor beri aku oksigen untuk mengurangkan rasa sakit tue.. ape fungsi nye ekk oksigen tue ? aku terbaca kat buku Babybook. benda alah tue di panggil Entonox


Entonox (Gas & Air ) . This is a mixture of 50% oxygen & 50% nitrous oxide which is inhaled through a face mask. This helps to relax the mother but provides limited pain relief & may cause the mother to feel sick. dizzy or light headed. it is often used towards the end of the opening phase. this has the least impact on the baby.
Ko orang translate le sendiri ek.. aku copy paste aje..

pukul 10 pagi, baru orang2 hospital tue panggil bucuk.. aku jadi tumpuan orang kat situ, sebab aku bising sangat kot. heheee.. mula2 tue, doktor pakar datang, tolong buka kan jalan 8cm.. pastue budak2 KLMU datang menjengah. aku memang bernasib baik, sebab lecturer KLMU tue, ajar aku bernafas yang betul. bucuk pun ajar benda yang sama. Alhamdulillah 10.30 pagi, jalan dah buka 10cm..

Proses bersalin ....
kebiasaanya, bersalin anak pertama, ramai nurse yang berada kat dalam bilik tue, untuk support kita yang tak ada pengalaman. dia orang akan bagi kata semangat dan ada yang menolong push kan baby dgn menolak perut kite supaya baby cepat ke bawah..


15 minit kemudian, baru baby lahir, Alhamdulillah! selepas baby lahir hilang semua kesakitan tue....

- The End -

Noted : Bucuk ada kat dalam bilik, lihat cam ner proses untuk bersalin. dia bercerita aku, yang dia sedih tengok aku. ^__^ 

You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images