:: Resepi - Udang Galah Kelio

February 29, 2012

saye adalah prawnholic yeaaaaah.. ^__^
Udang mengandungi banyak protein. so sesiapa yang rasa nak kurus cara Atkin, boleh makan udang banyak² hokey. ada sorang customer aku ada jual udang galah, so dia offer kat aku sekilo Rm 39.00 aje. aku budjet udang galah sekilo mestilah dapat 2 3 ekor aje.. sebab aku dah bayangkan kepala udang galah yang beso² tue. tapi bila sampai udang tu, fuyooooo banyak siottt.. Fyi aku tak pernah makan udang galah ! hahaaa silalah gelakkan saye..

okeyy² stop merapu, aku nak kongsi 1 resepi yang sedap lagi enak. meh² aku tunjukkan...

Udang Galah Kelio
1 kg udang galah (udang harimau pun best)
2 btg serai - dititik
3 helai daun limau purut
1/2 kotak santan - bancuh dengan sedikit air
3 keping asam gelugur - boleh diganti dengan asam jawa
sedikit gula, garam & ajinomoto
Bahan Kisar
3 ulas bawang putih 
1 labu bawang besar
1 cm  halia
1 cm lengkuas
Cara Memasak
Tumis bahan kisar hingga garing
Masukkan santan yang telah dicampur dengan sedikit air, serai asam gelugur (asam keping) atau air asam jawa
bila mendidih masukkan udang. kacau sampai sebati dengan kuah. Tutup sekejap supaya udang cepat masak.
akhir sekali masukkan daun limau purut.
siap untuk dimakan..


ini lah rupenya Udang Galah Kelio yg aku masak ari tue..

Selamat mencuba!


Love

You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images