Sunday, September 4, 2011

:: Bagaimana Untuk Menjaga Hati Dari diserang Penyakit Hati ::

Bulan Ramadhan dah pun berakhir. maknanye, syaitan tu dah mula berkeliaran berusaha untuk menghasut kita melakukan sesuatu yang merosakan diri sendiri... satu tempat yang menjadi kegemaran syaitan ni adalah Hati. Hati manusia nie terlalu lemah dengan godaan. so, bagaimana caranya untuk kita membersihkan hati kita supaya kita tidak terjebak dengan penyakit hati nie :

Mendirikan solat dan perbanyakkan Doa
salah satu kaedah yang sangat berkesan. so, rajin² kan bersolat. kenkadang tue memang payah, tapi kita kena berusaha melawan perasaan malas untuk bersolat. kalau dah malas sangat, sila la amalkan doa rajin solat ni..

Surah Ibrahim : Ayat 40-43

Selawat ke Atas Nabi Muhammad S.A.W

berselawat la paling minimum 100x sebelum tidur. ianya merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. disamping diampunkan dosa² yang lalu, otak kita akan menjadi tenang, dimurahkan rezeki, orang akan lebih menyayangi kita dan mencetuskan semua perkara yang baik². suka tak ? so amalkan hokey !


Solat Taubat


Selain daripada memohon keampunan, solat taubat dapat mencucikan hati dan menenangkan Minda.

Membaca Al-Quran


Andaikata ko orang tak pandai nak baca Al-Quran. belajar la.. tak rugi ape pun. banyak kaedah yg boleh kita pratikkan.. kalau kau orang malu nak berguru untuk belajar mengadi, kat kedai dah banyak jual DVD / CD untuk kita belajar membaca Al-Quran. kalau rasa lambat sgt.. kau orang bleh amalkan baca "Qulhu-Allah" sebanyak 3 kali.

Bermaafan Sesama sendiri



Bukan hari raya aje ekk kena mintak maaf, kalau boleh hari-hari. manalah tau esok kita mati. dah tak sempat nak mintak maaf.. mintak maaf seikhlasnya hokey !

Bisikan pada diri sendiri perkara yang positif.




Jangan terlalu mengharap orang lain memuji diri kita sendiri.. sepatutnya kita yang perlu memuji diri kita. bisikan pada diri sendiri yang kita nie, berharga. jangan sesekali memandang rendah pada diri kita sendiri. yakin pada diri!


Credit to : 

Nota Kaki : Cuba la praktik kan hokey...


Te Amo


r