:: Bagaimana Nak cipta Hidup bahagia ::

March 14, 2011

 credit to tigaserangkai

Sapa tak nak hidup bahagia !! angkat tangan?? Khekehehhhhh.. okey² dah.. sapa la manusia yang bertuah tue yang tak nak hidup bahagia... rasanye kena duk kat zoo !! even kat zoo pun banyak haiwan² merasa bahagia kat sana walaupun duk terkurung aje kan?? 
macam mana nak cipta rasa bahagia tue ?? setiap orang mesti ada cara mereka tersendiri.. ada yang duk berkepit bawah ketiak mak akan rasa bahagia.. ada yang dapat makan sedap² akan rasa bahagia .. cehcehhhh! rasa macam terkena dekat batang hidung sendiri aje !! kehekhehh...

secara menyeluruhnye, untuk merasa nikmat bahagia itu bukan sesuatu yang mudah.. lebih² lagi bila kehidupan kita dah lali & terbiasa dengan kehidupan yang tak bahagia... kan ?? kan ?? oleh yang demikian cehcehehhh skema , mcam nak buat surat untuk MR W aje !! cara paling skema untuk bahagia adalah :

Solat !!
sebagai seorang muslim, solat itu adalah wajib. Solat dapat mencegah diri kita daripada melakukan perbuatan yang mungkar yang akan merosakkan hati kita. dan apabila kita bersolat, secara tidak langsung hati kita akan tenang. Nak pelihara hati bukan sesuatu yang mudah. Hati yang berpenyakit, akan selalunya merosakkan hidup diri sendiri dan jugak orang lain. Sapa setuju !!!

Jauhkan berhutang !!
ini adalah faktor utama.. elakkan diri dari berhutang. jangan la pulak, ko orang nak beli rumah, nak beli kereta , ko orang nak bayar cash. mampus ko orang kena keja ngan Income tax. tapi kalau kau orang tak kisah its hokey! maksud aku kat sini, berhutang perkara² yang tak penting, macam barang keperluan rumah. Peti ais, mesin basuh, tv barang² runcit.. keihekehhh.. pastue ada yang sanggup berhutang nak beli hP yang canggih semata² untuk dilihat Up To Date... so, tak payah hokey.. nanti, benda ini akan menyusahkan hidup kamu.. tak caya ?? cuba tanya aku !! keihekhhhh..

Menghormati orang lain
ini juga faktor penting, sila hormat orang lain & hak orang lain, kalau benda itu bukan hak kamu, sila jangan ambil. kalau itu bukan sales kamu, sila jangan nak cilok !! hahaaaa... ini entry khas untuk mak lampir.. sungguh !! jangan nak cilok² sebab ko orang mesti kena sumpah seranah !! so, kalau dah kena sumpah seranah mestilah hidup ko orang tak kan rasa bahagia !!

Bersyukur & bersederhana
bersyukur dengan apa yang ko orang ada, dan bersederhana dalam segala hal, akan buat hidup kita lebih aman..

nota kaki : aku bercerita berdasarkan pengalaman.

  
Te Amo
 

You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images