:: ape tanggunjawab seorang suami? ::

January 23, 2011

*bukan niat nak membuka aib orang tue tapi untuk renungan dan jadikan pengajaran untuk aku ngan orang lain*

ade sebuah rumahtangga, suami, isteri dan seorang anak. tanggungjawab seorang suami adalah adil, PEMIMPIN, NAFKAH, pendidikan, PELINDUNG, melayan & mengauli isteri dengan baik [sumber yg aku dapat dari pengantin.com.my]. 

sepatutnya seorang suami tue yang menyara keluarga dan si isteri membantu suami sekiranya suaminya itu tak berkemampuan. tetapi ape yang terjadi pada rumahtangga hamba Allah ini, isteri terpaksa bertungkus lumus bekerja untuk membantu suami dan menyediakan keperluan anaknya. sedangkan suaminya mengambil sambil lewa dengan hal nie. tak ada usaha langsung untuk menambahkan pendapatan keluarga. duit gaji digunakan untuk diri sendiri, untuk keperluan diri sendiri. bila dapat duit habiskan dengan kawan².. 

pada pendapat aku, suami nie mcm belum bersedia jadi seorang suami, belum bersedia jadi seorang ayah. masih terikut² dengan kehidupan bujang. PEMALAS tak payah cakap la.. kenkadang suar dalam pun orang lain tolong basuhkan.. makan minum orang lain tukang tanggung. bila tak de lauk nak makan, marah². tapi tak sedar, diri sendiri tak ada menyumbang apa² sumber makanan harian. cam ne nak cakap lagi.

harapan aku, isteri nie kena bersabar. tahap kesabaran kena tinggi tahap gaban*nak gak tahap gaban* DOA di iringi dengan USAHA untuk menyedarkan suami tue. kata orang bercakap lebih senang dari melakukannya. tapi tue la.. aku cuma boleh bercakap. tak kan nak masuk campur pulak...

Harapan aku lagi, moga jodoh mereka berkekalan, semoga suami tue sedar kesilapan dia. demi membina keluarga bahagia, demi anak mereka yang comel tue *geram bila nampak pipi budak² yang gemu²*
[beshnye dapat duduk kat blakang abah- sayang abah saya]

nota kaki : sapa bilang berkawin dengan orang bujang lebih bahagia berbanding berkawin dengan laki orang ? #cakapaje


 Tea Amo
Sayang kamu semua [sayang Bucuk lebih sikit :D]

You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images